Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Nasıl Yapılır ?

2010 yılına kadar yalnızca Meclis’teki çalışmalar ve hükümet tarafından yayınlanan Kanun Hükmünde Kararnameler için dava açılabilen Anayasa Mahkemesi’ne 2010 yılında getirilen düzenleme ile bireysel başvurular da eklendi. Buna göre Anayasa Mahkemesi’ne başvuru yapabilmek için ilk şart Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak, ikincisi ise iç hukuk yollarının tamamen tüketilmiş olması. Burada tüzel kişiler de yine düzenleme kapsamında kendilerine tanınan hakların ihlali neticesinde Anayasa Mahkemesi’ne başvuru yapabilecek.

Yargı mahkemelerinde istediğini alamayan ve gerçekten kendisine ya da çıkarlarına yönelik olarak hukuki anlamda mağduriyete uğradığını düşünen gerçek ve tüzel kişiler çalınacak başka kapı kalmamışsa bireysel başvuru hakkından faydalanarak konuyu Anayasa Mahkemesi’ne taşıyabilir. Anayasa Mahkemesi’ne başvuru yapabilmek için gerekli formu ile ilgili gerekli aşağıda verdik. Formu eksiksiz bir şekilde doldurarak anayasa mahkemesine başvurunuzu yapabilirsiniz.

Anayasa Mahkemesi Başvuru Formu

• Nüfus kayıt bilgileri açık, doğru ve eksiksiz bir biçimde girilmelidir.
  • Anayasa Mahkemesi’ne neden başvuru yapıldığı, konuya ilişkin tüketilen yargı yollarına ilişkin dava sonuçları tarih sırasına göre hazırlanmalıdır.
  • Başvuru formuna eklenecek kararlar yine numaralandırılmak suretiyle sıralandırılmalıdır.
  • Nüfus cüzdanı fotokopisinin eksik olması nedeniyle birçok başvuru reddediliyor. Lütfen nüfus cüzdanı fotokopisini başvuru formuna eklemeyi unutmayın.
  • Başvuru ile ilgili olarak Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin hangi maddesinin ihlal edildiğini belirtmek ve davanızla ilgili açıklama yapmak faydanıza olacaktır.

Anayasa Mahkemesine Başvuru Süreci

En son tüketilen iç hukuk yolundan da sonuç alamadıysanız 30 gün içerisinde konuyu Anayasa Mahkemesi’ne taşımanız gerekiyor. Başvuru formları ve eklerinin de hazırlanması bu 30 günlük süreye dahil.

Anayasa Mahkemesi’ne başvuru yapabilmek için 2016 yılında ödenen harç 239,50 TL idi. 2017’de henüz bu harca zam yapılmadı. Fakat her yıl harçta artış olacağı biliniyor.